Over mij
Als pastellist leg ik me toe op figuratieve en realistische kunst met een impressionistische inslag. Soft pastel is mijn primaire medium — een keuze die voortkomt uit de diepe bewondering voor de puurheid, diepte en veelzijdigheid van dit materiaal. Het stelt me in staat om verhalen te vertellen met kleur, licht en textuur.
Mijn onderwerpen zijn uiteenlopend: mensen, objecten, straattaferelen en alledaagse scènes. Wat mij drijft, is de schoonheid van het gewone — die vaak over het hoofd wordt gezien.
Een stil moment in de stad, een onverwachte lichtval op een muur, of een eenvoudige handeling kan mij inspireren. Voor wie er oog voor heeft, schuilt betekenis in het alledaagse. Die gevoeligheid probeer ik te vangen in mijn werk.
Ik kies er bewust voor om mezelf niet te beperken tot één thema. Door mezelf telkens uit te dagen, blijf ik groeien als maker. Dat houdt mijn werk fris, eerlijk en in beweging — net als het leven zelf. Zoals Edgar Degas ooit zei: “I’m glad I haven’t found my style yet. I’d be bored to death.”
Als kunstenaar maak ik deel uit van het gezelschap Meesters van het Realisme — een selecte groep van hedendaagse Nederlandse kunstenaars die de realistische teken- en schilderkunst op het hoogste niveau beoefenen.
Daarnaast ben ik lid van the PastelGuild of Europe (PGE) en daarmee ook van de International Association of Pastel Societies (IAPS).
Over Pastel
Soft pastel bestaat uit pure pigmenten, samengebonden met kaolien of Arabische gom, wat zorgt voor levendige kleuren en een zachte textuur. Dit medium, ook wel soft pastel of dry pastel genoemd, is droog en delicaat, in tegenstelling tot olieverf met zijn olieachtige bindmiddelen.
Je gebruikt soft pastel op speciaal papier, karton of board, of je maakt je eigen oppervlak met een ruwe laag die lijkt op schuurpapier. Deze textuur helpt soft pastel om goed te hechten. Omdat je met soft pastel schilderachtige werken maakt, worden pastels vaak als schilderijen beschouwd, net als werken met een nat medium.
Pastelkunst blijft kwetsbaar, omdat het oppervlak niet droogt of uithardt zoals verf. Het is cruciaal om het werk niet met blote handen aan te raken en het goed te beschermen. Daarom wordt een pastel direct ingelijst achter glas, met een passe-partout of frame-spacer, zodat het kunstwerk de glasplaat niet raakt. Op die manier kun je een eeuwigheid genieten van je pastel.
